اکثریت؛ خوب یا بَد؟! (3)
با توجه به آن دو ویژگی که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند و روشن شدن ملاک درستی و نادرستی اکثریت، به روشنی درمییابیم که اکثریتِ پذیرندهی خلافتِ ناحق، اولاً خیلی سریع و شتابزده سخنان باطلی را قبول کردند که هیچ پشتوانهای از قرآن و سیرهی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله نداشت (بلکه حتی خلاف آن نیز ثابت شده بود که شاید مهمترین آن واقعهی غدیر خم بود) و ثانیاً اعمال خلاف گروه غاصبِ خلافت که خسارتهای زیادی به بار میآورد، در حق شخص پیامبر صلی الله علیه و آله (مثل منع نقل و کتابت احادیث نبوی) و خاندان مکرم آن حضرت، به خصوص دختر دردانهی ایشان، روا میداشتند را، به راحتی نادیده میگرفتند و به آنها هیچ اعتنایی نمیکردند؛ از این رو این اکثریت با این دو ویژگی، نه تنها ارزش نیست، بلکه ضد ارزش نیز محسوب میگردد.
اما آن اکثریت بیست و پنج سال بعد که خواهان خلافت امیرالمؤمنین سلام الله علیه بودند، به دلیل این که فاقد آن دو ویژگی بودند و در اثر آن، رفتار جمعیِ آنها همراه با یک بصیرت و هوشمندی بود (که نتیجهی آن حضور در صحنه شد)، یک ارزش والا به حساب میآید و مورد تأیید اولیای دین نیز میباشد.
در دوران کنونی ما نیز داستان اکثریت و خوب یا بَد بودنش، کاملا به همین دو موضوع بستگی دارد؛ اگر اکثریت جامعه گوش به فرمان دین و ولایت باشند و نسبت به اعمال غلطی که به جامعه آسیب میرساند، بیتفاوت نباشند، این جمعیت و اکثریت جزو ارزشهای اصلی اسلام محسوب میگردد که بر اساس برخی روایات اهل بیت علیهم السلام، اثرات بیشماری (مانند آمرزش گناهان) در پی دارد.
اما اگر بیشتر مردم گوششان به حرفهای باطل و بیاساس دشمنان انقلاب (داخلی و خارجی) باشد و سریع گفتار آنها را بپذیرند و از آن پیروی کنند، بیشک مسیری را رفتهاند که خلاف مسیر و خواست خداوند متعال میباشد. البته مردم بزرگ و بصیر ایران اسلامی همواره در صحنههای مهم و حساس انقلاب، راه درست را انتخاب نمودهاند، همچون مراسم باشکوه بزرگداشت یوم الله 22 بهمن و حماسهی 9 دی سال 1388 و موارد متعدد دیگر که همگان حتی دشمنان این مرز و بوم نیز به آنها واقفند.
یکی از عرصههای مهم تبلور این اکثریتِ خوب، عرصهی انتخابات، به خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال جاری است که میتواند صحنهی ماندگاری از یک حماسهی سیاسی پر شور و شعور در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران باشد.
پایان.
ممنون...